STRESS - YOGA AFSPÆDNINGSØVELSER

Jeg har udvalgt følgende 5 yoga afspændingsøvelser, som efter min erfaring kan give en god kropsoplevelse og som er nemme at lære.

For at opnå et godt resultat må du forstå at følge nogle enkle råd om Yoga og afspænding.

Det er vigtigt dagligt at afsætte helst ½ time til øvelserne, som bedst udføres om morgenen inden spisning eller før sengetid.

Giv dig god tid, udfør øvelsen langsomt og bliv 10-20sek i slutstillingen. Herefter vendes langsomt tilbage til udgangspunktet.

Pausere i ½ minut mellem øvelserne og træk vejret så langsomt og roligt som muligt.

Du kan bedst starte med strækøvelse liggende på mave eller ryg på et blødt tæppe.

1 - Rygliggende - stræk diagonalt

Rygliggende - stræk diagonalt - højre arm, venstre ben - herefter, højre arm, venstre ben.

2 - Maveliggende (Båden)

Læg dig på maven med strakte ben og armene frem.

Løft på samme tid helt langsomt hoved, brystkasse, arme og ben så højt som muligt.

Knib ballerne sammen og hold benene samlet og stræk arme og ben så meget som muligt. Træk vejret imens så langsomt som muligt og gentag efter pause i ½ min øvelsen igen.

3 - Kroprejsning

Du ligger på ryggen med let bøjede knæ, fodsåler på gulvet og hænder på lårene.

Løft hoved og overkrop ganske langsomt til ca. 30`, mens hænderne føres mod knæene indtil fingerspidserne berør dem.

Hold stillingen i ca. ½ min. og træk vejret langsomt imens.

Sænk overkroppen langsomt til gulvet igen og slap af.

Gentag øvelsen 3-5 gange.

4 - Bensving ( Krokodille)

Læg dig på ryggen med strakte ben og armene ud til siden.

Løft venstre ben strakt til lodret og før det mod højre ind over kroppen, mens du drejer hovedet mod venstre.

Hold stadig begge skuldre fast mod gulvet mens du langsomt forsøger at nå gulvet med foden.

Efter 10-20 sec. Fører du langsomt benet tilbage til lodret og sidst til vandret.

Herefter gentages øvelsen med højre ben på samme vis.

Når du mere erfaren kan du prøve øvelsen, hvor begge ben føres samlet - først lodret - siden hen over kroppen mod gulvet langsomt.

5 - Rock'n Roll

Sæt dig på gulvet med optrukne knæ, og fold hænderne i knæhaserne.

Bøj hoved så tæt mod knæene som muligt mens du ruller langsomt bagover med rund ryg og samlede fødder.

Fortsæt med frem og tilbage rul sådan at vejret trækkes ind på tilbage rul og udånding på fremad-rulning.

Forfatter: Ege Schultz
Senest opdateret: 25/05/2016